Горад

Як дзяўчаты з бардэля адкрылі шлях сучаснаму мастацтву. 10 цікавостак пра Пікаса і кубізм з лекцыі Вікторыі Ільіной

Ён паклаў пачатак сучаснаму мастацтву, бо проста прыгожыя карціны перасталі цікавіць. Ён быў неверагодна працавітым і за дзень мог намаляваць больш за 20 карцін. Першым словам, што сказаў будучы мастак было — «lápiz» (аловак), а першымі малюнкамі - лапкі галубоў. Пра творчасць і жыццё знакамітага мастака і стваральніка аднаго з «-ізмаў» - кубізму, распавяла мастачка Вікторыя Ільіна 13 верасня, на першай сустрэчы лекторыя «-арты ды -ізмы сучаснага мастацтва». Мяркуецца, што надалей мастацкі «лікбез» будзе праходзіць ў Цэнтры гарадскога жыцця штосераду.

1.Роля кубіка

Кажуць, што першым жыццезмяняльным кубам у жыці Пабла стала вялікая скрынка, якую бацькі будучага мастака выкарысталі ў якасці хадункоў для малога. Трымаючыся за яго, ён рабіў свае першыя крокі. Вось так і дайшоў пасля да кубізму.

2. Хто вынайшаў кубізм

Слова «кубізм» прыдумалі не аўтары новага накірунку, а мастак Анры Маціс. Пабачыўшы ў 1908 годзе пейзаж «Дамы́ ў Эстаке» сябры Пікаса, Жоржа Брака, Маціс усклікнуў: «Што за кубікі!» Так з лёгкай рукі майстра і сталі называць новы жывапіс кубізмам. Характэрныя рысы кубізму — выкарыстанне падкрэслена геаметрызаваных умоўных формаў ды імкненне «раздрабіць» рэальныя аб’екты на стэрэаметрычныя прымітывы.

«Дамы́ ў Эстаке», Жорж Брак

3.Галубіныя лапкі

Бацька Пікаса быў салонным мастаком і маляваў «прыгажосць на замову». Асноўнымі герроямі выяваў былі кветачкі і галубкі. Малому Пабла бацька дазваляў дамалёўваць птушкам лапкі.

4. Маляванне замест разлікаў

Пікаса не меў здольнасцяў да матэматыкі, зато ўмеў маляваць ў люстэркавым адлюстраванні. Расказваюць, гэта дапамагло яму на экзамене. Настаўнік, што хацеў дапамагчы яму не праваліцца, сеў насупраць і пісаў рашэнні ў сваім сшытку. Пікаса «змалёўваў» адказы, якія бачыў дагары нагамі. Пазней гэтай здольнасцю мастак забаўляў сяброў у кавярнях.

Дора Маар. Партрэт работы Пабла Пікасо. 1936

5. Блакітны і ружовы

Блакітны берэт і блакітны перыяд Пікаса — гэта не пра паветраны дэсант. Так называюць перыяд творчасці мастака, калі ён маляваў сумных цыркачоў і акрабатаў на Манмартры. Любімая колеравая гама таго часу — блакітна-шэрая. Да слова сказаць, быў у жыцці мастака і ружовы перыяд. Скончыўся увесь гэты «гламур» у 1906 годзе — мастаку захацелася чаго-небудзь больш сучаснага.

Дзяўчынка на шары. Пабла Пікаса, 1905

6. Філасофскі бардэль

Мяркуюць, што сюжэт «Авіньёнскіх дзявіц», з якога пачалася новая плынь жывапісу, навеяны бардэлем барселонскага Гатычнага кварталу з вуліцы Каррэр д’Авіньо. Першапачаткова карціна мела назву «Філасофскі бардэль». На палатне - пяць аголеных жанчын, напісаных у рознай манеры.

Авіньёнскія дзявіцы, Пабла Пікаса, 1907
Твары двух нагадваюць афрыканскія маскі. Тая, што справа ўверсе — адхіляе рукою заслону. Жартуюць, што яна адкрывае шлях новаму мастацтву.

7. Глядач у ролі су-творцы

Новае бачанне мастацтва ад Пікаса не прапаноўвала гатовых рашэнняў і традыцыйнага ўспрыняцця прыгожага. На яго карцінах з’явіліся нібы асклепкі прадметаў, што аселі на холст пасля выбуху. Ад гледача такія выявы патрабуюць «сустрэчнай творчай працы» — умення сабраць з кавалкаў цэлае і самастойна пашукаць сэнс ды эстэтыку.

Мёртвыя птушкі, Пабла Пікаса, 1912

8. Вавёрка-выгнанніца

Часам на халстах кубістаў можна ўбачыць тое, што майстры і не збіраліся маляваць. Аднойчы, назіраючы, як працуе Жорж Брак, Пікаса паказаў сябру, што на халсце з’вілася вавёрка. Каб яе «выгнаць» Браку давялося прыкласці нямала намаганняў. Жартуюць, што «выгнанніцу» злавіў сам Пікаса і пазней выкарыстоўваў гэты эфект ва ўласных творах.

9. Моль як муза

Аднаго разу мастак знайшоў натхненне ў тым, што яго паліто амаль цалкам з’ела моль. Пакуль жонка у роспачы пазірала на паўпразрыстыя астаткі воўны, праз якія свяцілася падкладка, мастак захапляўся дасканаласцю формы былога адзення. У выглядзе абгрызенага шкілета паліто яму спадабалася значна больш.

10. Востры на аловак і на слова

Час ад часу Пікаса расплочваўся ў кавярнях аўтографам, пакінутым на сурвэтцы. Калі ж аднойчы гаспадар установы папрасіў яго намаляваць побач што-небудзь яшчэ, знакаміты мастак адказаў: «Я хачу проста заплаціць за абед, а не купляць цэлы рэстаран.»


Вікторыя Ільіна - мастачка, нарадзілася і жыве ў Гродне. Скончыла мастацкае вучылішча імя Глебава і Беларусккую Акадэмію мастацтваў, член Саюза мастакоў Беларусі. Выкладае ў дзіцячай мастацкай школе.

Падзяліцца

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024