Людзі і справы

Гродна-Парыж. Гродзенец вучыцца ў GOBELINS і марыць адкрыць у Беларусі школу анімацыі

Ці магчыма беларусу зрабіць у Парыжы кар’еру рэжысёра-мультыплікатара? Ці можа і, галоўнае, ці хоча ён пасля адкрываць сваю школу анімацыі ў Беларусі? Чаго не хапае ў нашай краіне для паўнавартаснага развіцця індустрыі мультфільмаў на ўзроўні Disney і Pixar? Высветляў budzma.by.

Эдвард Курчэўскі нарадзіўся і вырас ў Гродне, але ў 17 гадоў з’ехаў вучыцца ў Польшчу — у кінашколу ў Лодзі. Пасля вырашыў, што «гэтага мала», і перабраўся ў Парыж: тут ён жыве і вучыцца ўжо тры гады ў адной з найлепшых анімацыйных школ у свеце — GOBELINS L'école de l’image.

Сёння 26-гадовы хлопец акрамя самастойнага развіцця гатовы дзяліцца сваімі ведамі і з іншымі. А вось ці патрэбныя ягоныя веды і талент у Беларусі?

Пра свой шлях да мары расказвае сам Эдвард.

«Польская кінашкола для мяне была як Хогвартс»

Ці былі ў мяне праблемы з мовай? Былі. Паўсюдна (смяецца). Польскую я вучыў на курсах «Палонікі» пры амбасадзе ў Гродне, але не ведаў слэнгу, не было досведу ўвесь час гутарыць па-польску. Мне гэта было патрэбна, бо я любіў сваю вучобу і месца, дзе знаходжуся. Польская кінашкола для мяне была як Хогвартс з «Гары Потара»: бегаюць людзі з камерамі, акторы рэпетуюць адразу на вуліцы, поўная свабода!

У галаве круцілася: «Гэтага мала!»

Год за годам, крок за крокам і веды з’яўляліся, і мова рабілася лепшай — проста адчуваў сябе больш упэўнена. Але ўвесь час у галаве круцілася: «Гэтага мала!» Таму пасля чатырох курсаў вырашыў паступаць у Парыж, у GOBELINS L'école de l’image. Гэта адна з найлепшых анімацыйных школ у свеце. Калі маеш мэту, якую сабе паставіў, трэба ўвесь час думаць, як быць найбольш прадуктыўным, ды ісці да яе простым шляхам, а не вакольнымі сцежкамі.

Вучыўся на анлайн-курсах і цяпер там выкладаю

Паралельна вучобе ў Польшчы я шукаў сабе яшчэ ментара па-за межамі школы: такім настаўнікам стала Надзя Міра, дзяўчына з Расіі, якая раней скончыла GOBELINS L'école de l’image, а пасля стварыла анлайн-курсы. Мяне гэта вельмі натхняла. Трапіўшы на гэтыя курсы, праз пяць месяцаў вучобы я атрымаў з іх больш, чым за гады навучання ў Лодзі.

Цяпер я вучуся на трэцім курсе GOBELINS і ўжо два гады таксама выкладаю анімацыю ў 2D у анлайн-школе Animationschool.ru. Вучу людзей, як ствараць жыццё на экране. Таксама маю паблік у «Вконтакте», дзе дзялюся вопытам і працамі, якія выконваў цягам апошніх месяцаў. На старонцы ў Vimeo можна зірнуць на ўжо скончаныя працы, а ў Instagram — на моманты з працэсу стварэння мультфільмаў.

«Зранку ўключаў французскае радыё, перад сном — выключаў»

Яшчэ ў Лодзі пачаў шукаць, дзе вучаць французскай мове. Калі знайшоў, то хацеў праз 7 месяцаў атрымаць сертыфікат В1 (калі можаш падтрымліваць размову на розныя тэмы). Мне не падыходзіла: патрэбныя былі вялікія грошы, ды і заняткі тры разы на тыдзень… Знайшоў жанчыну-рэпетытара, з якой мог дамаўляцца, калі мне было зручна. Зранку ўключаў сабе французскае радыё, калі спаць клаўся — выключаў… Неістотна, ці ўсё я разумеў, галоўнае было занурыць галаву ў мову. У выніку праз 7 месяцаў я ўсё ж здаў на сертыфікат!

«Праз боль і неразуменне…»

Таксама я валодаю ангельскай мовай, але наўмысна не карыстаўся ёй у Францыі, бо менавіта французская мелася быць мовай майго навучання. Праз боль і неразуменне трэба было ісці наперад: казаў людзям, каб паўтаралі фразу па 3−4 разы, на пальцах паказвалі мне. Нічога я не разумеў, але мне хацелася разумець!

«Я выбраў Еўропу, а не Маскву»

Не лічу эміграцыю катастрофай. Гэта нармальна — паехаць за мяжу ў пошуках ведаў, туды, дзе людзі могуць і хочуць нешта даць. Нешта такое, чаго не знойдзеш у Гродне ці Мінску. Ёсць беларуская Акадэмія мастацтваў, але, на жаль, усе найбольш таленавітыя мастакі, якія практыкуюць анімацыю і зарабляюць на гэтым грошы, таксама з’язджаюць. Бо выкладаць за капейкі ніхто не хоча. Таму нашы едуць у Маскву ці на Захад. Я выбраў Еўропу — гэта мой культурны і цывілізацыйны выбар.

«Няма свабоды — няма мастацтва»

Калі яшчэ вучыўся ў Польшчы, думаў з часам адкрыць школу анімацыі ў Беларусі. Праз гадкоў 20 гэта будзе магчыма. Чаму не раней? Няма свабоды, каб усё атрымалася, знойдуцца людзі, якія будуць ставіць палкі ў колы, кантраляваць ды ўказваць. А мастацтва — гэта свабода. Няма свабоды — няма мастацтва. Інакш людзі не могуць размаўляць на поўны голас, ствараць тое, што іх хвалюе.

«Хто пагодзіцца памяняць Парыж на Мінск?»

Хто найлепшы ў свеце ў плане анімацыі? Гэта ЗША (Disney, Pixar, Dreamworks etc), Японія і Францыя — тры краіны. У Беларусі людзі вельмі таленавітыя, але адукацыі ў анімацыі вельмі мала. Я надалей хацеў бы падтрымліваць беларусаў у развіцці айчыннай анімацыі. Але каб гэта зрабіць, патрэбныя грошы, лакацыя і кадры. І акурат тут пачынаюцца складанасці…

Напрыклад, я маю грошы і лакацыю, нават дамовіўся з мясцовай адміністрацыяй, а дзе ўзяць кадры? У Францыі штогод выпускаецца безліч таленавітых у анімацыі студэнтаў, а ў Беларусі? Напрыклад, я буду запрашаць выкладчыкаў з Еўропы, але гэта і лагістыка, і яшчэ большыя грошы. А яшчэ пытанне матывацыі: ці пагодзіцца чалавек прамяняць Парыж на Мінск ці Гродна? І тут пытанне таксама ў развіцці нашых гарадоў, камфорце і свабодзе.

«У Беларусі акцэнт па-ранейшаму робіцца на фабрыкі і заводы»

Мяркую, што сітуацыя — сацыяльная і палітычная — мае спрыяць таму, каб людзі прыязджалі ды адчувалі сябе камфортна. Зразумела, я бачу і пазітыўныя змены: у Гродне больш турыстаў, адкрываюцца новыя кавярні, нават петыцыі патроху змяняюць гарадскую прастору. Разам з тым мала жывой музыкі, крэатыўных і творчых людзей на вуліцах. У Беларусі, на жаль, акцэнт па-ранейшаму робяць не на творчасці, а на фабрыках і заводах, але гэта ўжо аджыло. Беларусам варта было б цвяроза і аб’ектыўна паглядзець на рэаліі ХХІ ст. і - змяняцца.

«Бацькі хацелі, каб я вярнуўся… Але я вырашыў»

Зразумела, бацькі хацелі, каб я вучыўся за мяжой, але з тым, каб пасля вярнуўся. Ніхто ж не хоча, каб дзеці жылі недзе далёка-далёка. Пазней яны зразумелі, што я сам абіраю сваё месца і мне так будзе лепей. Я ў жыцці імкнуся рабіць тое, што хачу: вырашыў і зрабіў. З перспектывы 9 гадоў, якія я пражыў за мяжой, адчуваю, што гэта быў на 100% правільны выбар. Мой дом? У Гродне. Але калі шчыра, цяпер я адчуваю тут сябе крыху турыстам.

«Патомны парыжанін» гучыць нават неяк… бедна"

Сярод тых, з кім я камунікую ў Парыжы, ніхто не карыстаецца кляймом «мігрант», а я сам заўжды выбіраю і фільтрую сваю сферу кантактаў. Бывае нават, што збіраемся кампаніяй нейкай, кожны распавядае пра свой няпросты шлях: як прыехаў, як вучыўся, як зарабляў, як шукаў зачэпкі… І нехта аказваецца патомным парыжанінам: тут нарадзіўся — вырас — жыве. Ведаеце, і гэта гучыць нават неяк… бедна. Жарт, канечне, але тым не менш. Бо ягоная гісторыя — гэта інерцыя. А наша — гэта рух і дынаміка. І таму мы маем большы патэнцыял.

Падзяліцца

Апошнія запісы

Статус — першы крок да захавання. Інструкцыя, як унесці аб’ект у спіс спадчыны

У мястэчку Радашковічы на 6 тыс. чалавек стаіць касцёл, дзе хрысцілі Янку Купалу. У Вілейцы…

22 лістапада 2024

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024