Людзі і справы

Гродна ў чамадане: мастак Яраслаў Кірвель стварыў макет горада з 200 вінных коркаў

Калі б давялося здабываць 200 вінных коркаў уласнымі высілкамі, то ні часу, ні грошай не хапіла б на астатняе, расказаў мастак з Гродна Яраслаў Кірвель для Telegram-канала «Тётя Ира разрешила». Але коркі дасталіся Яраславу задарма, а ідэя збудаваць з іх любімы горад стала курсавой працай.

«Сёлета [у мастацкай акадэміі] было заданне на метафару. Я ўзгадаў пра Караткевіча і яго „неба, што кожны носіць з сабою“ і прыдумаў зрабіць макет горада ў чамадане, які можна насіць з сабой. Спачатку меркаваў выкарыстаць палімерную гліну ці пластылін. А потым выпадкова пабачыў мех з віннымі коркамі. Спытаў, ці ёсць у іх гаспадар. Калі аказалася, што коркі нічыйныя, вырашыў іх выкарыстаць у якасці будаўнічага матэрыяла», — расказвае Яраслаў Кірвель.

Выбар падасца незвычайным толькі для тых, хто Яраслава зусім не ведае. Яго ж сябры абавязкова згадаюць, што з дзяцінстве ён рабіў з коркаў салдацікаў ды іншых «айранмэнаў ды спайдэрмэнаў».

Наконт чамадана Яраслаў думаў ці не даўжэй за ўсё. Вагаўся паміж сучасным, на колцах, і старым, у рэтра-стылі. Перамог стары чамадан. Мастак прыйшоў да высновы, што ён больш пасуе да ідэі. Тым больш, у яго ўжо быў гродзенскі прататып.

«Хацеў папрасіць, каб чамадан прывезлі з Гародні, бо там ёсць той, які я сам знайшоў ля закінутага дома. Але так не атрымалася. То купіў тут, у Польшчы, на анлайн-барахолцы».

Неба з сабою і Гродна з сабою: што будзе ў чамадане

«Дакладна будзе стары горад, цэнтр Гародні, правы бераг — больш не памесціцца. Будуць 10 нашых адметных будынкаў гарадзенскіх, іх зраблю ў дэталях. Астатнія пабудовы, тканіна горада, будуць пазначана простымі фігурамі. Гэта будзе нагадваць сапраўдную забудову, але толькі ў агульных рысах, без дэталізацыі і ў паменшаным маштабе. Каб тыя будынкі, якія выбраны галоўнымі героямі, яшчэ больш дамінавалі на іх фоне».

У дзясятку гродзенскіх адметнасцяў, што змесцяцца ў чамадане Кірвеля, патрапілі Фарны, Бернардынскі і Брыгіцкі касцёлы, лямус, драмтэатр, Новы і Стары замкі, сінагога, пажарная вежа і Каложа.

«Яшчэ ёсць ідэя рэльеф горада зрабіць з вопраткі, як у сапраўдным чамадане. Каб паміж будынкаў былі фрагменты кашуляў, швэдраў ці зубной шчоткі і пасты — тых рэчаў, што звычайна бяруць з сабой у падарожжа».

На каланчу — 8 коркаў, на драмтэатр — 25: як удалося зэканоміць 2000 еўра

Каб атрымаць будаўнічы матэрыял для горада, прыйшлося спачатку папрацаваць з коркамі. Цыліндры Яраслаў абрэзваў да паралелепіпедаў і склейваў іх у агульны блок. Потым выразаў з яго скальпелем і канцылярскім нажом, як з масіву дрэва. На кожны будынак, з улікам падрыхтоўчых прац, сышло па некалькі дзён. А колькасць коркаў залежала ад памеру.

На Каложу хапіла пяці коркаў. А на Новы замак і на драмтэатр пайшло па 25. Каланча збудавалася з васьмі штук, а для Старога замка спатрэбілася ажно 40.

Калі б давялося плаціць за кожную бутэльку віна, якая была закаркавана адным з коркаў, то кошт праекта перавысіў бы 2000 еўра.

Сімвалы горада і месцы асабістых успамінаў

Хаця ў чамадан выбіраліся знакавыя архітэктурныя будынкі, з кожным з іх звязаны і асабістыя ўспаміны хлопца:

«Фарны — мой самы любімы будынак у Гародні, часта малюю яго. У дзяцінстве заўжды хадзілі туды з мамай глядзець на батлейку. У Бернардынскі касцёл ходзяць мае бабуля з дзядулям. Мама казала, што яны там нават жаніліся. Драмтэатр — гэта ранішнікі з Дзедам Марозам, на якія давалі квіткі на мамінай працы. Каланча — туды хадзілі са школы ў музей. Сінагогу маляваў на пленэрах, калі вучыўся ў мастацкім каледжы. У Стары і Новы замкі хадзіў на выставы. Каложскі парк — адно з маіх самых любімых месцаў, бо блізка ад цэнтра, але там ціха і ад Каложы відаць увесь цэнтр».

Зрабіў бы нават без задання

«Я з вялікай ахвотай рабіў гэту працу, — кажа Яраслаў Кірвель. — У нас не даюць гатовыя тэмы, ёсць толькі тэхнічныя заданні. Далей кожны сам выбірае. Дзякуючы гэтаму я магу ў межах вучэбнай праграмы рабіць тое, што сам хачу. Я б гэта і так зрабіў, але заадно і заданне выканаю».

Яраслаў Кірвель і Гродна, якое ён носіць з сабой

Пасля таго, як работа будзе скончана і ацэнена выкладчыкам, гісторыя чамадана і горада ў ім не будзе скончана, кажа мастак.

«Можна прыдумваць і рабіць нейкія перформансы, арт-аб'ект у гэтым плане даволі пластычны. У чамадана і горада можа пачацца новае жыццё».

Чытайце таксама:

Падзяліцца

Апошнія запісы

Статус — першы крок да захавання. Інструкцыя, як унесці аб’ект у спіс спадчыны

У мястэчку Радашковічы на 6 тыс. чалавек стаіць касцёл, дзе хрысцілі Янку Купалу. У Вілейцы…

22 лістапада 2024

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024