Малевіч? Чаму беларусы не спяшаюцца з экспертызай «Чалавека з рыдлёўкай»

Калі гэтая карціна выявіцца арыгіналам, свет, упэўнены, што ўсе працы аўтара «Чорнага квадрата» ацэненыя і ўлічаныя, загаворыць аб сенсацыі. Беларусь, дзе Казімір Малевіч жыў, тварыў, гадаваў вучняў, атрымае яго адзіны ў краіне арыгінал. Чаму ж аўтарства карціны, затрыманай 25 гадоў таму на беларускай мяжы, да гэтага часу застаецца непацверджаным?

На выставе ў Мінску, прымеркаванай да ІІ Еўрапейскіх гульняў, невялікую карціну размясцілі за шклом і агароджай — як належыць каштоўнаму экспанату, піша bbc.com.

«Дадому», у памежны Гродна, яна вярнулася без асаблівых ахоўных атрыбутаў, заняўшы звыклае наведвальнікам месца сярод амаль 300 экспанатаў у зале выратаваных культурных каштоўнасцяў мясцовага гісторыка-археалагічнага музея.

З аховай усё ў парадку, заўважае дырэктар музея Юрый Кітурка: «У выпадку чаго, праз тры-чатыры хвіліны тут будуць аўтаматчыкі». Зрэшты, на «Чалавека з рыдлёўкай» (так назвалі карціну музейшчыкі) у апошнія чвэрць стагоддзя ніхто не замахваўся — ні зламыснікі, ні эксперты.

Крымінальнае паходжанне

Марына Загідуліна з пачатку 1980-х працавала ў спецыяльнай службе па кантролі за вывазам твораў мастацтва за мяжу, створанай пры Мінкульце СССР. Аўтарытэтны мастацтвазнаўца, член Саюза мастакоў Беларусі, пасля распаду Савецкага Саюза яна была адной з дзесяткаў экспертаў, гатовых днём або ўначы ў лічаныя хвіліны вызначыць каштоўнасць выяўленых на мяжы прадметаў.

«Гэта была дзённая змена, 1994. год. І пагранічнікі прынеслі - не да нас у кабінет, а ў памяшканне мытні - досыць шмат прадметаў, знойдзеных у цягніку, які рухаўся з Расіі ў Нямеччыну: мініяцюры Айвазоўскага, Багалюбава, іконы, бінокль, курыльная трубка, гадзіны, усё ў асноўным XIX — пачатку XX стагоддзя. Потым кінулі нядбайна паверсе фанерку: „Ну вось яшчэ нейкае тут глупства. Мы хацелі выкінуць, але потым падумалі: раз яна была схаваная, значыць, мае нейкую каштоўнасць“. Я адразу ахнула: відаць было, што гэта школа Малевіча, яго прафесійны і стылістычны почырк», — распавядае Загідуліна.

Грамадзянку, якая збірала ў Расіі мастацкія каштоўнасці, да заходняй мяжы «вялі» зацікаўленыя яе актыўнасцю спецслужбы. На мяжы пераканаліся, што дэкляраваць вывязенае жанчына не збіраецца, выявілі схованкі. Грамадзянка была асуджаная, праз некаторы час памілаваная, з’ехала на Захад. Яе след яшчэ выявіцца — праз 20 з лішнім гадоў.

Так карціна выстаўлялася ў галерэі ў Мінску … BBC / Tatsiana Yanutsevich.

А так — у «родным» Гродна. BBC / Tatsiana Yanutsevich
«Чалавек з лапатай» пісаны маслам на фанеры, памеры карцінкі - 36,5 на 26,5 сантыметраў.

«Спачатку мы апісалі яе як» круг Малевіча «. Цяпер пад экспанатам значыцца вось так:"Малевіч?" — паказвае Марына Загідуліна.

У рамкі, па краях прамавугольніка, відаць дрэва — ці то не тронутае пэндзлем, ці то праступіла з-пад асыпанай фарбы.

Дырэктар Гродзенскага гісторыка-археалагічнага музея Юрый Кітурка сцвярджае, што карціна не падвяргалася якой-небудзь рэстаўрацыі: «Ледзь памылі ад пылу і ўсё».

Мастацтвазнаўца Марына Загідуліна між тым ўпэўненая, што «З рыдлёўкай» пасля выяўлення на мяжы падмалявалі.

Марына Загідуліна была ў ліку экспертаў, якія ацэньвалі карціну ў 1994 годзе. BBC / Tatsiana Yanutsevich

«На гэтай фанерцы быў вельмі тонкі маляўнічы пласт, характэрны для пачатку XX стагоддзя. І пад гэтым маляўнічым пластом бачныя былі напісаныя літары — падобна, фанерка ад звычайнай пасылачнай скрыні, быў напісаны адрас. Я не памятаю зараз канкрэтна, на якой мове, але, па -моему, на рускай. Я спрабавала потым у музеі высветліць, хто ўсё ж такі зрабіў запісы пазнейшыя. Гэта значыць вырашылі гэтыя літары нейкім чынам прыбраць, яны, маўляў, псуюць эстэтычны выгляд. Падфарбаваць проста «, — сцвярджае мастацтвазнаўца.

Паказвае: рэстаўрацыя зробленая не па ўсёй рабоце, а толькі ў цэнтральнай частцы. «Тут маляўнічы пласт рознай тонкасці, розныя фарбы. Гэта відаць няўзброеным вокам, — кажа Марына Загідуліна. — Гэта таксама прадмет для даследавання. Да гэтага часу не зроблена нармальная экспертыза гэтай працы».

«Чалавека з рыдлёўкай» у Гродне ніколі не хавалі, карціна даступная публіцы больш за два дзесяцігоддзі, але даследчыкам як быццам зусім не да яе загадкі.

Чаму не праводзілася экспертыза?

У Беларусі няма ніводнай арыгінальнай работы Казіміра Малевіча, хоць у беларускім Віцебску ў 20-х гадах мінулага стагоддзя Казімір Малевіч і Марк Шагал кіравалі Народным мастацкім вучылішчам; у Віцебску вакол Малевіча склалася група паслядоўнікаў-вучняў (Зацьвярджальнікі Новага Мастацтва); ў Віцебску ў 1922 году Малевіч абгрунтаваў філасофію свайго стылю: «Супрэматызм. Свет як беспрадметнасьць або вечны спакой».

Малевіч — адзін з самых дарагіх рускіх мастакоў у свеце, калекцыянеры і музеі свету ганарацца такімі экспанатамі. Дык чаму ў Беларусі не спяшаюцца пацвярджаць ці абвяргаць аўтарства «Чалавека з рыдлёўкай»?

«Супрэматычная кампазіцыя» Малевіча у 2018 годзе была прададзеная з аўкцыёну за 85,8 млн даляраў

Чытаць далей

Падзяліцца

Апошнія запісы

Навучыцца экалагічна выказваць эмоцыі, прыгатаваць моці і станцаваць K-pop: якія гурткі для дарослых ёсць у Гродне

Калі звыклыя хобі ўжо надакучылі і больш не прыносяць задавальнення, самы час выйсці за межы…

19 верасня 2024

«Раней было развіццё, сёння — захаванне таго, што існуе». Як мiжнародны фестываль тэатра лялек у Гродне стаў «зборам» сяброўскіх краін (і чаму на яго ўсё ж варта ісці)

Мастацтва тэатраў лялек у Беларусі ўзнялося надзвычай высока і 30 гадоў трымала планку якасці. Беларускіх…

18 верасня 2024

«Гродзенскія анёлы» спусціліся з нябёсаў на могілкі. Там прайшла прэзентацыя кнігі Святланы Несцярэнкі

«На могілках! А дзе ж яшчэ праводзіць прэзентацыю? Аўтарка кнігі пра гродзенскі праваслаўны некропаль Святлана…

18 верасня 2024

Прыгожая хімія і лагічны падыход. Як беларуска ў Беластоку занялася рэпетытарствам

У Беларусі Света выкладала хімію ў каледжы і працавала ў антыдопінгавай лабараторыі. Зараз яна жыве ў…

17 верасня 2024

52 ахвяры: гісторыя Станіслава і Яніны Збоньскіх — серыйных забойцаў, якія любілі Гродна

Гродна 100 гадоў таму праславілася як “база” серыйных забойцаў Збоньскіх. Адсюль з вуліцы Фабрычнай, 9 цягам…

15 верасня 2024

«Трэба дзесьці быць дзіваком, вар’ятам». Руслан Кулевіч — пра 4 гады эміграцыі, прабачэнні Бондаравай і як улады шукалі яго мёртвага бацьку

Журналіст Hrodna.life Руслан Кулевіч летам 2020-га збіраўся згуляць вяселле, а да канца года - выпусціць…

12 верасня 2024