Горад

Упрыгожваюць як умеюць. Чаму крэатыў ЖКГ не спыніць нават галоўны архітэктар

Hrodna.life не раз пісаў, як рэагуюць звычайныя гродзенцы і спецыялісты на малыя архітэктурныя формы, якімі ў апошнія гады запаўняецца горад. Мы спыталі ва Упраўленні архітэктуры, якім чынам узгадняліся гэтыя аб’екты і як да іх ставяцца гарадскія архітэктары.

Малыя архітэктурныя формы — гэта і набалелыя сметніцы, і фотазоны, і раяль у парку. Гэта значыць усё тое, што усталёўваецца без падмурка, часова для зручнасці жыхароў ці для прыгажосці, што нясе якую-небудзь функцыю і дапаўняе архітэктурную кампазіцыю забудовы.

Крызіс у архітэктуры і вышэйшы бал за урны

Малыя і манументальныя архітэктурныя формы ўзгадняе экспертна-мастацкі савет. Помнікі праходзяць рэспубліканскі манументальны савет, дэкаратыўная скульптура — абласны.

— Тэарэтычна за кожнай паперкай можна ездзіць у Мінск. Людзі ж спрабуюць пазбегнуць непатрэбных дзеянняў, — кажа Вольга Барэйка, начальніца ўпраўлення архітэктуры Гродна.

— ЖКГ не прыйшло ў галаву звярнуцца туды па ўзгадненне урнаў. Чаму арганізацыя, якой даручана ставіць сметніцы ці лавачкі, павінна пытаць дазволу ў манументальнага савета, ім жа даручана. Фармальна — гэта перабор, — лічыць Вольга Барэйка.

Пры комплексным добраўпарадкаванні тэрыторыі (вуліцы, плошчы, сквера, раёна) распрацоўваюць падрабязную праектную дакументацыю. У ёй агавораны і малыя архітэктурныя формы. Праходзіць час, яны зношваюцца і спецыяльныя службы павінны іх мяняць. На практыцы здараецца так, што структура абслуговых арганізацый ужо памянялася. Праектнай дакументацыі, распрацаванай раней, няма. У выніку ЖКГ мяняе тое, што знасілася, паводле свайго меркавання.

«Смеццеперапрацоўчым заводам кіруе вельмі крэатыўны чалавек. Адна з яго прапаноў - урны. Гэта ўсё рэчы густавыя. Ужо пасля ўстаноўкі мы адпраўлялі іх у Міністэрства архітэктуры і будаўніцтва, — распавяла Вольга Барэйка. — Там нам паставілі вышэйшую адзнаку за добраўпарадкаванне, а насельніцтва пінае нас нагамі - як мы маглі такое дапусціць. У дадзеным выпадку ЖКГ праявіла фантазію і ініцыятыву, а ў нас у архітэктуры ў той час якраз быў крызіс, адзін галоўны архітэктар змяняў іншага, не паспявалі, архітэктура на нейкі час прасела. Але гэта не такая ўжо страшная памылка. Вось наконт будынка Сямашкі — гэта памылка, але да нашага меркавання не прыслухаліся».

Пасада, якой няма

Раней ва Упраўленні архітэктуры і горадабудаўніцтва была пасада другога намесніка галоўнага архітэктара горада — галоўны мастак. Гэты чалавек узгадняў тое, што усталёўваецца ў горадзе. Шаснаццаць гадоў таму пасаду скарацілі пры скарачэнні штата дзяржслужачых як лішнюю, але праца засталася.

— На сённяшні дзень у нас столькі адміністрацыйных працэдур, што спецыяліста, які б асобна гэтым займаўся, проста няма. Праблема ў тым, што прафесіяналы кажуць, што гэта [азеляненне, добраўпарадкаванне — HL] непрафесійна. Гэта так. Але прафесіянал за гэта просіць грошы. Гарадскія жа службы робяць гэта за тую ж зарплату, якая не прадугледжвае ні наяўнасці густу, ні спецыяльнай адукацыі.


Чытайце таксама: «Во всем виноваты архитекторы». Что думают горожане о застройке центра Гродно

Вольга Барэйка: «Зелянбуд прыслухаўся да грамадскасці, якая патрабавала кантэйнернага добраўпарадкавання. На мой погляд, атрымалася дрэнна»

Год малой радзімы зацягнуўся

Гарадскія службы ўпрыгожваюць горад, як умеюць, прысвячаючы сваю творчасць пэўным датам. У 2018 годзе абвясцілі Год малой радзімы, які, згодна з указам прэзідэнта № 247, доўжыцца да 2020 года ўключна. У 2018 годзе «Гарсвятло» ўсталявала глобус на клумбе перад Фарным касцёлам у гонар гарадоў-пабрацімаў ​​Гродна. На думку галоўнай архітэктаркі, ён не вытрымлівае стандартаў якасці, хоць фармальна нічога не закрывае. Прыбіраць яго пакуль не плануюць.

Тое ж датычыцца і пячаткі з гербам — падарунка Гродна ад «Гарсвятла» да Дня горада. Два гады таму яе ўсталявалі бліжэй да танка на Савецкай плошчы, пасля перанеслі на газон перад касцёлам. З тых часоў яе ўспамінаюць у спісе візуальных няўдач гарадской прасторы.

— Пячатка і па якасці, і па месцы, дзе яна ляжыць — недарэчная, — прызнае начальніца ўпраўлення архітэктуры. — Наогул яна можа быць, але не такіх памераў, і напэўна, у бронзе.

— Быў Год малой радзімы. Адна за адной ішлі юбілейныя даты. У гэтай сувязі з’явілася новая модная тэма — фотазоны. Гэта ідэалагічная хваля, як плакаты і агіткі калісьці ў Савецкім саюзе. Прадпрыемству было «нарэзана» падрыхтаваць фотазоны. Дзесьці гэта рабіў мастак, дзесьці прыцягваліся рэкламныя кампаніі.

Раяль і парк

Той жа смеццесартавальны завод устанавіў у лютым 2020-га дэкаратыўны раяль у цэнтральным парку. Раяль быў пакрыты пластыкавай травой і «граў» спачатку Стаса Міхайлава, потым Бетховена. Яго прыбралі менш чым праз месяц пасля калектыўнай скаргі гараджан старшыні гарвыканкама Мечыславу Гою.

— Трэба было проста дачакацца сезону, запоўніць яго кветкамі. Гэта з серыі фотазон. Хацелася б, вядома, каб ноты былі чорнымі, а не бронзавымі. Але на Дзень горада раялі з кветкамі глядзеліся добра. Увесь свет абышлі машыны з кветкамі.

Фота: Руслан Кулевіч

Горад-музей — гэта кепска

Парк Жылібера часцей за іншыя месцы падвяргаецца эксперыментам, але Вольга Барэйка перакананая, што гэта нармальна:

— Парк у цэнтры, хочам мы таго ці не, шматфункцыянальны, як і ўвесь наш цэнтр. Ён не мёртвы. Слоган «Горад-музей» мне не падабаецца: у музеі ніхто не жыве, туды можна прыехаць, пагуляць і з’ехаць. А мы тут жывем. Добра глядзяцца тыя гарады, якія разам з захаваннем сваёй спадчыны яшчэ і жывыя. Ёсць рэчы, якія трэба захоўваць: планіровачная структура, кварталы. Але тое, што побач са старым можа з’явіцца новае, — нармальна. Не памыляецца той, хто нічога не робіць. Парк — гэта акурат тая пляцоўка, дзе такія ідэі могуць быць рэалізаваныя і абкатаныя: пайшло — варта, не пайшло — прыбралі.

Вольга Барэйка лічыць, што гродзенцам варта было б быць больш паблажлівымі да аўтараў.

— Ва ўсіх розны ўзровень. Мы не можам усіх падвесці пад адзін капыл. Ёсць венская опера, а ёсць мастацкая самадзейнасць. І адно, і другое мае права на жыццё.

— Ёсць вельмі спрэчныя аўтарскія творы — і ў малых архітэктурных формах, і ў пабудовах. Заказчык уклаў грошы, палічыў, што гэта патрэбна гораду. Момант павагі да іх таксама вельмі важны ў гарадской прасторы. Экспертны савет існуе, але момант, што мы туды нясем, а што не — вельмі тонкі. Скульптуру — абавязкова,
а больш простыя рэчы часта застаюцца на сумленні заказчыка.

Наогул Вольга Барэйка адносіцца да архітэктурных няўдачаў гарадскіх службаў па-філасофску. «Гэта пастаіць і сыдзе».

Падзяліцца

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024