Спадчына

Алаіза Пашкевіч: рэвалюцыянерка, літаратарка і… масажыстка, якая можа стаць брэндам на Гродзеншчыне

Алаіза, або Эліза, Пашкевіч — важны, можна сказаць, кананічны персанаж беларускай савецкай літаратуры. Яе напоўненыя рэвалюцыйным пафасам вершы і апавяданні ўвайшлі ва ўсе літаратурныя падручнікі. Такая жанчына з бронзы…

Між тым, у жыцці прыватным і ў творчым лёсе гэтай шляхцянкі з-пад Васілішак усё было далёка не так адназначна. Апрача выразнай грамадзянскай пазіцыі і рэвалюцыйнай барацьбы былі ў яе жыцці і шчырае каханне, і разважанні пра Бога, і навуковыя і публіцыстычныя работы. Пра ўсё сапраўды і не напішаш, але паспрабуем сказаць пра самае важнае.

Бацькі - небагатыя шляхцічы

Алаіза Пашкевіч нарадзілася ў 1876 годзе ў фальварку Пешчын Лідскага павета Віленскай губерні. Цяпер гэта Шчучынскі раён і ўсяго пару дзясяткаў кіламетраў ад Гродна. Але гістарычна гэта Віленшчына — землі, якія з даўніх часоў знаходзіліся пад вялікім культурным і гаспадарчым уплывам стражытнай сталіцы Вялікага княства Літоўскага — Вільні.

Сям’я Пашкевічаў.
Сядзяць: сястра Стэфанія, маці Ганна з Вызгаў, бацька Стафан Пашкевіч, сястра Зося.
Стаяць: Алаіза, браты Войцах і Юзік, сястра Караліна.

Бацька Алаізы быў небагатым шляхцічам. Зямлі ён трохі меў, яна аднак была неўрадлівая і было зразумелым, што ягоных шматлікіх дзяцей і іх будучыя сем'і яна не пракорміць. Хлопцы, звычайна, або ішлі ў вайсковыя вучылішчы, або станавіліся чыноўнікамі ці тэхнічнымі спецыялістамі. А ўжо пад канец 19 стагоддзя і дзяўчаты маглі выбраць сабе жыццёвы шлях, апрача толькі маці і гаспадыні.

На ўроку самлела ад голаду

Алаіза Пашкевіч паступае адразу ў 4-ы клас віленскай прыватнай гімназіі Прозаравай. Жылося ў Вільні ёй няпроста. Бацькі прысылалі няшмат грошай, трэба было падразабляць дадатковымі лекцыямі і аднойчы Алаіза нават самлела ад голаду проста ў час урока. У выніку яе пачалі падкармліваць вучаніцы і кіраўніцтва гімназіі на бацькоўскім савеце прапанава прызначыць ёй стыпендыю, бо год навучання ў гімназіі кашатаваў цэлых 100 рублёў.

Алаіза шчыра дзякавала і сяброўкам і настаўніцам, дапамагаючы ім у навучанні. Сучасніца ўспамінала пра яе: «Ал.Пашкевіч і сваймі гадамі (яна позна папала ў школу і зь вялікімі патугамі й працай на вёсцы падрыхтавалася да экзамэну ў гімназію), і сваёй павагай выдзялялася сярод вясёлых, бестурботных дзяўчат. Помню, яна кідалася ў вочы сваім бледным, паважным тварам, які не блістаў сьвежасьцю й красой маладосьці, але які сваймі сур’ёзнымі вачыма, трохі выступаючымі скуламі, тонкімі й зжатымі губамі казаў аб сіле й цьвёрдасьці характару».

Ад рэвалюцыі да першага дзіцячага часопіса

Пасля сканчэння гімназіі Пашкевіч паехала ў Пецярбург на курсы прафесара Лезгафта. Гэты былі прыватныя курсы, дзе выкладалі прыродазнаўства ва ўсіх яго дысцыплінах і дзе выхоўвалі масажыстак і настаўніц гімнастыкі. Там яна пазнаёмілася з нявестай Вацлава Ластоўскага Сабінай Ячыноўскай. Ластоўскі быў земляком Алаізы Пашкевіч, праўда паходзіў з куды больш багатай шляхецкай сям'і. Але яны сталі добрымі прыяцелямі на глебе акурат беларускай справы.

У рэвалюцыю 1905 — 1907 гг. Алаіза Пашкевіч не толькі піша, але і выступае перад рабочымі, заклікае да роўнасці жанчын, становіцца небяспечным дзяржаўным злачынцам. Спакойная маламоўная гімназістка пераўтварылася ў палымяную аратарку, вершы якой, падпісаныя псеўданімам Цётка, распаўсюджваюцца як пракламацыі.

Веру, братцы: людзьмі станем,
Хутка скончым мы свой сон,
На свет божы шырэй глянем,
Век напіша нам закон.

Усё гэта было тады вельмі важным, бо нам цяжка ўявіць сабе сёння, у якіх нечалавечых умовах вымушаны былі тады працаваць рабочыя і сяляне. Важна было падняць іх на барацьбу не толькі за сацыяльнае вызваленне, але і за нацыянальныя правы — за сваю беларускую мову і беларускую культуру.

Пасля паразы рэвалюцыі Алаіза Пашкевіч выязджае за мяжу, жыве ў Львове, Кракаве, не парывае сувязяў з беларускай справай, зарабляючы на жыццё як масажыстка. Яна плануе развіваць беларускі тэатр, займаецца навуковай тэрміналогіяй, піша апавяданні.

Заліковая кніжка студэнткі Львоўскага універсітэта А. Пашкевіч-Кейрыс. На лацінскай мове. 1912 г., commons.wikimedia.org

У 1912 г. маючы прозвішча свайго мужа — літоўскага дзеяча Кайрыса — яна вяртаецца ў Расійскую Імперыю, рэдагуе першы дзіцячы беларускі часопіс і піша публіцыстычныя творы па матывах сваіх вандровак.

Беларуская школа і дапамога хворым

З пачаткам Першай сусветнай вайны і прыходам у Вільню немцаў сітуацыя мяняецца. Немцы дазваляюць адкрыць беларускія школы, але няма настаўнікаў. Цётка агітуе за тое, каб бацькі запісвалі сваіх дзяцей у беларускую школу, удзельнічае ў арганізацыі настаўніцкіх курсаў. Першая беларуская школа была адкрыта ў Вільні на Юр’еўскай вуліцы 13 лістапада 1915 года дзякуючы намаганням Алаізы Пашкевіч і Баляслава Пачобкі, з удзелам Сабіны Іваноўскай.

Першая школа адчынена, курсы дзейнічаюць, але навокал абсалютная галеча, край разбураны, праз Беларусь праходзіць расійска-нямецкі фронт. Тысячы людзей зрушыліся са сваіх месцаў, страцілі маёмасць, засталіся без нічога. Пачынаюцца эпідэміі - асабліва страшны тыф. Алаіза Пашкевіч даглядае хворых у тыфозным бараку як сястра міласэрнасці.

Не дажыла да БНР

Зразумела, што Цётка была апантанай не толькі грамадскай і беларускай патрыятычнай працай. Яна тонка адчувала прыроду і людзей. Сваёй малодшай сяброўцы яна неяк сказала: «запраўднае каханне — змест і асалода жыцця, і гэткія натуры, як ты, калі пакахаюць, то гэта сядзіць моцна».

Навогул Цётка робіць уражанне надзвычай цэльнага чалавека. Яна нямала магла б зрабіць для Беларусі і ў эпоху барацьбы за Беларускую Народную Рэспубліку і пазней. Відавочна, што тады Цётка наўрад ці трапіла б у савецкія падручнікі, але не прыходзіцца сумнявацца, што менш чым на незалежнасць для рэспублікі паэтка не пагадзілася б. Але лёс вырашыў інакш.

Помнік Цётцы ў Шчучыне

У 1916 г. памёр бацька, і Алаіза паехала на яго пахаванне. У Лідскім павеце лютавала эпідэмія тыфу. Паэтка засталася, каб дапамагчы хворым, але сама заразілася. Цётка памерла 5 лютага 1916 года. Пахавалі яе на могілках у родным Старым Двары.

Брэнд Шчучыншчыны

На Шчучыншчыне знакамітую зямлячку шануюць. Ёсць некалькі помнікаў, музей паэткі, яе нават хочуць зрабіць своеасаблівым брэндам. Гэта цалкам заслужана. Будзем шанаваць працавітую Цётку і памятаць яе словы:

«На вас — моладзі — ляжыць вялікая павіннасць: развіваць далей родную мову, узбагачваць свой народ знаннем і культурай. Вы здабываеце навуку для сябе, дык дзяліцеся ёю з тымі, хто для вас цяжкай працай здабывае кусок хлеба. Толькі не кідайце роднай мовы: бо сапраўды для свайго народа тады вы ўмёрлі!»

Падзяліцца

Апошнія запісы

«Пабачыць Гродна — і памерці». Як наш горад стаў міжваеннай «сталіцай самагубцаў»

У міжваенны час Гродна набыло незвычайную славу. Горад стаў месцам прыцягнення незвычайных турыстаў - тых,…

21 лістапада 2024

«Нармальны быў гастраном — цяпер там прадаюць шпалеры». Ці хапае крамаў у цэнтры Гродна?

Ці хапае ў цэнтры Гродна прадуктовых крам? Спрэчкі наконт гэтага выклікала адкрыццё на перакрыжаванні Савецкай…

21 лістапада 2024

Дзе арганізаваць святочную фотасесію? Гродзенскія студыі ўжо падрыхтавалі навагоднія лакацыі

Прыбраныя ялінкі, свечкі, навагоднія вянкі і гірлянды, аксаміт, светлы ці цёмны фон на выбар. Гродзенскія…

19 лістапада 2024

«Перад выбарамі - спрыяльны час для петыцый». Як прымусіць чыноўнікаў вырашаць праблемы і чаму новая пляцоўка «меркаванне.бел» для гэтага не пасуе

Улады стварылі новую платформу “меркаванне.бел”. Яе пазіцыянуюць як анлайн-пляцоўку, на якой кожны зможа ў вольнай…

15 лістапада 2024

«У Гродне жывуць тыя яшчэ „шалёныя імператрыцы“». Стваральніца брэнда Krikate расказала, як дабралася да парыжскага тыдня моды

Калекцыя адзення гродзенкі Кацярыны Карлацяну дэбютавала гэтай восенню на Парыжскім тыдні моды. А пачыналася ўсё…

14 лістапада 2024

«Першы прыбытак патраціў на станок». Гродзенец у школе выточваў біты, а ў 27 гадоў адкрыў сваю вытворчасць мэблі

Гродзенец Раман Нагула амаль паўжыцця працуе з дрэвам. Школьнікам ён пачынаў з бейсбольных біт, а…

13 лістапада 2024